Quebec, Ottawa en Algonquin Provincial Prk - Reisverslag uit Barrie, Canada van elly lansink - WaarBenJij.nu Quebec, Ottawa en Algonquin Provincial Prk - Reisverslag uit Barrie, Canada van elly lansink - WaarBenJij.nu

Quebec, Ottawa en Algonquin Provincial Prk

Blijf op de hoogte en volg elly

15 Augustus 2012 | Canada, Barrie

Maandag 6 augustus
We hebben overnacht in een prov park ten noorden van Ottawa (dus in de provincie Quebec) en besluiten hier een rustdag in te plannen. De voertaal is hier Frans, even wennen dus. Nou, ja volgens mij went dat nooit;) In het noordoosten van Ontario staat alles eerst in het Engels en daarna in het Frans op de borden etc. Hier is het andersom.
Het is mooi weer en we hebben een prima plek in een heel mooi park. Even een paar wasjes gedraaid en  verder lekker heanig an! Zwemmen, met de frisbee in het water, boekje lezen en kampvuurtje 's avonds.

Dinsdag 7 augustus
We hebben een bezoek gebracht aan Ottawa. Beetje gewinkeld, biertje gedronken in een Pub en een rondleiding gehad in het Parlementsgebouw. Indrukwekkend om te zien hoe alles hier gericht is op het Britse koningshuis.
Het is gaan regenen en onweren en we hebben toch maar besloten om niet op een parkeerplaats in de stad te overnachten maar een camping op te zoeken 23 km verderop.   Het is al bijna donker als we daar aankomen maar hier kunnen Rogier en Merlin in ieder geval met een gerust hart hun tentje opzetten. Snel nog even wat te eten gemaakt en de afwas maar buiten laten staan tot de volgende dag, dachten we. s'Nachts hoorden Merlin en Rogier dat er iets of iemand met de bordjes en het bestek bezig was. Bleken er wasbeertjes bij te zitten. Handig he? We dachten dat we, zo dicht bij de stad, veilig waren voor (was)beren e.d. Toch maar even snel de afwas binnengehaald zodat iedereen rustig verder kon slapen.

Woensdag 8 augustus:
Hieperdepiep Hoera, Hoera Lianne !!
Buiten ontbijten, het is weer lekker zonnig. Ballonnen en taart met sterrenflikkers. We doen wat spelletjes op de camping;  hoefijzer gooien, basketballen, volleyballen etc. totdat we verder rijden naar du  Mont Tremblant, zo'n 200 km Québec in. We besluiten hier 3 nachten te blijven, het is een prachtig park in de bergen ten noorden van de Ottawa rivier.
's Avonds zijn Merlin en Lianne op pad gegaan naar het winkeltje om brandhout te halen. Ja, lekker galant van de boys, hè? Henk en ik lopen hen maar even tegemoet. Het winkeltje was al gesloten en we lopen samen terug naar de camper totdat Merlin wat hoort ritselen bij het water naast de weg en op onderzoek uitgaat. Het blijkt een bever te zijn. Even later zwemt ie rustig langs ons heen naar de oever aan onze rechterkant, en daar blijken er nog meer te zwemmen. Ze gaan de oever op en dan zie je pas hoe onwijs groot ze zijn. 2 grote en een kleintje zitten er, en de grote meten van kop tot staart ruim 80 cm.
Even later zwemt er weer een onze kant uit, hij passeert rustig op enkele meters voor ons langs en gaat onder de brug door naar het andere meer. Hier blijkt nog een hele familie te zitten. Groot en klein. Helaas wordt het te donker om ze nog lang te kunnen observeren maar we zijn vastbesloten om de volgende avond op dezelfde plek iets eerder te gaan kijken of we ze weer kunnen spotten.
's Middags al horen we wolven huilen. Ook gedurende de nacht hoor je ze regelmatig.

9 t/m 11 augustus
We blijven in Parc du Mont Tremblant. Het weer is omgeslagen. Het is erg regenachtig en de voorspelling is dat dit ook nog enkele dagen zo blijft. Tussen de buien door ondernemen we nog enkele wandeltochten maar ook zijn we blij dat we op deze camping de beschikking hebben over elektriciteit zodat we nog een keer een filmpje kunnen kijken en de airco en verwarming kunnen laten draaien om onze natte spullen enigszins droog te krijgen. Elke avond zien we nog weer een of meer bevers. Een keer kunnen we er een tot op zo'n 4 m naderen. Als we nog dichterbij komen springt hij in het water en met een flinke klap slaat hij zijn brede staart op het water en zwemt weg.
Ook zien we meerdere herten. Een met een heel nieuwsgierig jong dat steeds dichter naar ons toe kwam. Je zag de witte vlekken op de rug en hij keek je onderzoekend aan met zijn mooie grote donkere ogen.
Wanneer we vertrekken is het weer droog, dat hadden ze niet voorspeld;)
Bij het ontbijt wordt Rogier nog even te pakken genomen. De chipmunks zijn hier best brutaal en scharrelen rond de tafel op zoek naar een broodkorstje of zo. Rogier denkt er wel even een te kunnen vangen met een doos met een stok eronder en een touw eraan (scheerlijn van hun tent) en inderdaad direct zat er al een chipmunk in de val. Maar wat nu? Rogier haalde de tape van de doos om er van bovenaf in te kunnen kijken. Toen hij met zijn hoofd boven de doos kwam, sprong de chipmunk met een fikse sprong uit de doos, recht in zijn gezicht. Ha...ha...Wie heeft nu wie te pakken?

12 augustus
We hebben besloten om weer richting Algonquin Prov. Park te gaan de laatste week. We maken een tussenstop in Fitzroy, de naam doet ons denken aan Fitzroy Crossing, dat was een plaats in West-Australie waar we in 2010 zijn geweest. Vanaf zondag 12 augustus t/m 15 augustus verblijven we weer in Algonquin Provincial Park maar wel op een andere camping, nu in Pog Lake.  Het park is 7500 vierkante km groot en er loopt maar 1 hoofdweg doorheen. Aan deze hoofdweg liggen de verschillende campings. De rest van het park is ongerept natuurgebied en alleen bereikbaar per kano.
Het weer is wat wisselvalliger. We huren mountainbikes. Robbert, Rogier en Merlin gaan er mee op stap over een oud Railway Trail. Lianne, Henk en ik wandelen het Booth Rock Trail met mooie uitzichten over de verschillende meren. 's Middags huren we twee 3-persoons kano's waarmee we een prachtige tocht maken over een meer en over de verbindingsriviertjes tussen de meren. We zijn een aantal uren op het rustige en stille water en spotten zo een aantal schildpadden en later ook een aantal bevers. In een van de riviertjes is al een beverdam gebouwd maar in het midden ontbreekt een meter; daar konden we de heenweg nog met de kano doorheen. Wanneer we terugkomen is er een bever op de dam bezig het open stuk dicht te bouwen. Een prachtig gezicht. Lianne en ik besluiten de kano naar de kant te sturen en een klein stukje over land te gaan om de  dam te sparen. Wanneer we er de volgende ochtend weer langs willen is de hele dam dicht gebouwd!

Woensdag 15 augustus
Vandaag zijn we richting Toronto gegaan zodat Rogier en Merlin morgen de gelegenheid hebben de stad te verkennen. Wij moeten helaas al weer  beginnen met de voorbereidingen voor de terugreis op vrijdag.
Het begint bij mij behoorlijk te kriebelen (en volgens mij niet alleen bij mij hoor); Robbert vliegt vrijdag alleen door naar Kamloops en 's avonds gaan wij richting Nederland.
Groetjes vanuit Barrie, Ontario.
Familie Lansink

• 15 Augustus 2012 - 22:15

Nora:

Nog heel even genieten en ja...aan alles komt een eind. Volgens mij hebben jullie een geweldige reiservaring opgedaan daar!!
    Leuk verslag. Tot zaterdagochtend...een goede vlucht terug naar het tropische nederland!
    groe Nora

• 16 Augustus 2012 - 09:47

Fam. Kamphuis:

We zijn net terug van vakantie, felicitaties nog voor de jarigen en nog maar even volop genieten van de laatste dagen samen in dat prachtige land èn met Robert natuurlijk. Robert; veel SUCCES en jullie weer gezond thuis, Paul en Anne-Marie