Victoria Bay naar Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van elly lansink - WaarBenJij.nu Victoria Bay naar Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van elly lansink - WaarBenJij.nu

Victoria Bay naar Kaapstad

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg elly

07 September 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Donderdag 29 augustus 2013 en vrijdag 30 augustus
Het weer valt reuze mee vanochtend. Het heeft vannacht wel aardig geregend dus we zijn blij dat we een leuk huis aan zee hebben. We besluiten er nog een nacht bij aan te knopen in dit huis. We zetten de tenten op, op de parkeerplaats zodat ze lekker kunnen luchten en verder opdrogen.
Henk en ik maken een mooie wandeling van een klein uurtje over een verlaten spoorbaan naar Wilderness. Het uitzicht over zee blijft mooi;) De kids hebben geen zin en blijven thuis. We kunnen hier de zender BVN ontvangen waarop het NOS journaal wordt uitgezonden en nog wat andere Nederlands/Belgische programma's o.a. Sesamstraat waarbij jeugdherinneringen worden opgehaald.
Tegen het middaguur komen we aan in Wilderness. Het is inmiddels prachtig weer en we nestelen ons lekker op het zonneterras bij Flava en genieten van een heerlijke lunch (we hebben hier 2 dagen geleden met zijn allen gegeten, Robbert kende dit adres).
Wanneer we weer terug zijn blijkt dat de boys bodyboards hebben gehuurd en vast van plan zijn om te gaan zwemmen in de golven. De watertemperatuur wordt richting Kaapstad steeds lager. Aan de Eastcoast is het nog ruim 20 graden, daar stroomt de warmere Indische Oceaan nog en om Kaap de goede Hoop komt, vanuit het noord-westen, de veel koudere Atlantische oceaan.
Ik ben benieuwd of het inderdaad te doen is dat koude water maar de golven lokken wel! Er zijn wel wat surfers maar die hebben in deze tijd van het jaar allemaal een wet-suit aan. Het kost even wat moeite om er door te komen maar dan is het te doen; en natuurlijk doe ik mee:) Dat kan ik dan toch weer niet laten. Na een uurtje zijn we zo verkleumd dat we gelijk onder de warme douche springen of in een warm bad. Mijn voeten zijn spierwit en nog net niet doorgestoken.

Zaterdag 31 augustus 2013
Vandaag gaat de route verder naar De Hoop Nature Reserve. Wederom een prachtig park aan zee. De weersvoorspellingen zijn wat minder maar het ziet er nog aardig uit; beetje halfbewolkt maar frisjes.
Allereerst gaan we naar het strand waar we walvissen hopen te zien. Het is er nu wel de juiste tijd voor en we hebben ze eerder ook al langs de kust zien trekken. We klimmen de duinen op en inderdaad zwemmen er meerdere walvissen langs. Het verbaast ons dat ze zo verassend dicht bij de kust komen (net achter de branding). Sommige walvissen zwaaien (naar ons;) met hun vinnen boven water en een enkeling springt 5 tot 6 keer achter elkaar boven het water uit. Je kunt er uren naar blijven kijken zo mooi. Net achter de duinen bloeien heel veel bloemen in allerlei kleuren. Er lopen Cape zebra's (die zijn anders gestreept), elanden, struisvogels, bavianen en heel veel bonte bokken. Twee bonte bokken hebben een pasgeboren kalfje zij zich, heel lief.
De camping is iets verder landinwaarts en ziet er prima uit. Er is verder niemand en we kunnen kiezen waar we willen staan. Omdat er regen en veel wind wordt voorspeld willen we graag een beschut plekje. Maar daar zijn er meerdere van wat weer tot gevolg heeft dat de heren niet kunnen kiezen of het niet eens kunnen worden;D
Er is een overdekte keuken bij waar we ons potje koken en een potje kaarten. Het is vandaag te koud en winderig om op de gaspot te koken of te braaien.

Zondag 1 september 2013; de eerste lentedag voor Zuid Afrika!
's Nachts vielen er nog een paar lichte buitjes en als we wakker worden schijnt de zon volop. Zo zie je maar dat ze hier het weer ook niet kunnen voorspellen!
We hoorden dat er noodweer en wateroverlast was in Kaapstad. Zo erg hebben ze het decennia niet gehad. Er was zelfs sneeuw gevallen op de Tafelberg.
We gaan nog weer de duinen op om walvissen te spotten en een eind te wandelen langs het strand, over de rotsen en door de duinen. Even voelen hoe koud het water hier is? Ik loop met mijn blote voeten richting de golven en probeer voorzichtig te voelen hoe koud het is. In een onbewaakt ogenblik komt er een golf aan en voordat ik weg kan spurten ben ik al nat; hele broek nat:) Grote hilariteit bij de rest dat snap je:-)
Terug bij de auto maar snel een droge broek aan waarna we verder rijden naar Hermanus. Deze stad staat bekend om zijn walvissen. Vanaf de boulevard zien we al gauw de eerste walvis zo dicht langszwemmen dat we bang zijn dat hem wat mankeert of zo. Maar later zwemt hij gewoon weer verder en zien we hem niet meer. Lianne heeft een gezellig seafoodrestaurant uitgezocht met uitzicht op de baai en dus op de walvissen. Ze heeft ons allen getrakteerd, nog vanwege haar 18e verjaardag. Mmmmm heerlijk vis gegeten.

Maandag 2 september 2013
Wederom komt er van alle voorspelde buien niks terecht, gelukkig maar. We komen steeds dichter bij Kaapstad waar het behoorlijk tekeer is gegaan dus wat staat ons nog te wachten en kunnen we in de tenten blijven slapen?
We rijden een prachtige kustweg met telkens uitzicht op de blauw/groene oceaan met de mooie golven. Dan weer een stukje strand afgewisseld met rotskusten en baaitjes. Aan de ene kant bergen en aan de andere kant de oceaan en in de verte Kaap de Goede Hoop waar we vanmiddag ook nog naar toe willen rijden. Het is mooi helder weer dus je kunt heel mooi de contouren van de bergen aan de overkant zien.
In Betty's Bay stoppen we even om de pinguïns te bekijken die hier een vaste plaats hebben waar ze aan land komen en waar ze broeden. Grappig om te zien hoe ze in ganzenpas achter elkaar aan waggelen. Ze zijn groter dan ik had verwacht.
Kaap de Goede Hoop ligt nog weer een eind ten zuiden van Kaapstad in een Natuur Park. De rotspunt bij Cape Point hebben we beklommen; je kunt dan bijna rondom over zee uitkijken. Vroeger stranden hier vele schepen van o.a. de V.O.C. omdat het weer en de zee hier nogal tekeer kan gaan.

Dinsdag 3 september 2013
Vandaag maar vast richting Kaapstad. We zijn van plan om te kamperen op de parkeerplaats bij Robbert's appartement. Het is een omheind complex met appartementen en een parkeerplaats er binnen in.
We hebben een afspraak bij Britz (de verhuurmij van de jeeps) om te praten met de manager over de afhandeling van de extra kosten die we gemaakt hebben etc. Het gesprek verloopt positief en wordt tot ieders tevredenheid afgerond. Daar moet op gedronken worden....vanmiddag gaan we wijn proeven. Er ligt een heel groot wijngebied bij Kaapstad, dus keuze zat. We rijden een bergweg op waaraan een aantal vine-yards liggen en strijken neer bij Hidden Valley op het zonnige terras en proeven daar 3 witte en 3 rode wijnen. We krijgen uitleg erbij en het wordt hoe langer hoe gezelliger....
's Avonds eten we in een pizzeria in Franschehoek.

Woensdag 4 september 2013
's Ochtends gaan we nog wat winkelen in V & A Waterfront en 's middags wandelen we langs het Bloubergstrand, een strand op zo'n 6 minuten rijden van Robbert's appartement. Van hieruit heb je uitzicht op zowel de Tafelberg als Robbeneiland. We sluiten de dag en de vakantie af bij Pakalolo, inmiddels de vaste strandtent van Robbert, waar je hun eigen gebrouwen bier of een cocktail kunt drinken en heerlijke nacho's kunt eten.

Donderdag 5 september 2013
We vliegen pas tegen 18 uur dus we pakken rustig alles bij elkaar. Ik sop nog even het appartement en Lianne haalt er de stofzuiger door.
Auto's inleveren en dan naar vliegveld.
Helaas moeten we afscheid nemen van Robbert maar we hebben zelf gezien en ervaren dat hij in een heel mooi land, een leuk huis en bij een heel gemoedelijke werkgever de komende maanden de tijd door mag brengen. Dat geeft mij enige troost en eigenlijk zijn wij allemaal wel heel jaloers op hem;)