Stad verkennen - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van elly lansink - WaarBenJij.nu Stad verkennen - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van elly lansink - WaarBenJij.nu

Stad verkennen

Door: familieLansink

Blijf op de hoogte en volg elly

01 December 2011 | Litouwen, Vilnius

Hallo allemaal,

We hebben gisteren een lange dag gehad. We zijn om 2.15 uur opgestaan en zijn om 2.45 uur vetrokken richting Bremen. Dat ging heel voorspoedig, het was natuurlijk ook mooi rustig op straat zo midden in de nacht. Ook de vlucht ging probleemloos en prima op tijd. We zijn met de bus naar het centraal station in Vilnius gegaan en vandaar lopend naar ons appartement. Al lopend kwamen we al door een deel van het oude centrum van Vilnius. Het appartement ziet er erg leuk uit. Om er te komen moet je wel weer een binnenplaatsje op dat er wat rommelig uitziet maar het appartement zelf is nieuw gerenoveerd en zit een een gebouw uit de 17e eeuw. Het plafond heeft een hoogte van 4,5 m.

Vilnius heeft op de linkeroever van de Neris een grote historische binnenstad met een wirwar van kleine straatjes en meer dan veertig kerken. Dit 360 ha grote gebied staat sinds 1994 op de Werelderfgoedlijst. De barok is er de overheersende bouwstijl.
De hoofdstraat van Vilnius is de Gediminasboulevard (Gedimino prospektas), die van het Kathedraalplein (Katedros aikšte) naar de Neris loopt. Op het Kathedraalplein bevindt zich de Stanislaus- en Wenceslauskathedraal, een classicistisch bouwwerk met een 16de eeuwse klokkentoren. De Kathedraal hebben we al even van binnen bekeken en zoals inmiddels traditie is voor ons hebben we ook hier een paar kaarsjes aangestoken.
Langs de Gediminasboulevard liggen belangrijke instellingen als het parlement, de regeringsgebouwen, de nationale bank, de nationale bibliotheek, het nationaal dramatheater en het constitutionele hof en een aantal dure winkels (zoals in de P.C. Hooftstraat in A'dam).
Ook hebben we de Gediminasheuvel (Gedimino Kalnas) beklommen. Hier bevindt zich de Gediminastoren, het symbool van de stad en het enige restant van de burcht van grootvorst Gediminas.
Lianne is al vroeg gaan slapen nadat ze eerst nog ingesmeerd is met een bruiningslotion (voor een extreem bruin kleurtje voor de wedstrijd zaterdag.)
Henk en ik zijn nog even een blokje om gegaan en hebben in een gezellig cafeetje om de hoek nog even lekker wat gedronken en wat nagekletst.

Vandaag, 1 dec, hebben we lang in bed gelegen. We hadden allemaal wel wat slaap gemist.
Na het ontbijt zijn we op pad gegaan. We zijn de kunstenaarswijk Uzupis ingelopen. Hiervoor moesten we de rivier oversteken. De brug over de rivier is behangen met sloten. De sloten symboliseren de liefde tussen 2 mensen. We zijn ook even naar het Amber museum geweest. Er wordt hier heel veel barnsteen gevonden, bewerkt en verkocht. In alle soorten en maten en diverse kleuren. Ook veel met insecten erin.
We zijn daarna verder gelopen over de Gediminasboulevard richting het Genocidemuseum. Het was heel indrukwekkend om rond te lopen in dit museum. Vooral de KGB-gevangenis die in de kelder zat spreekt erg tot de verbeelding. Je bent echt blij dat je weer buiten in alle vrijheid rond kunt lopen. Wat een verschrikkingen hier allemaal zijn uitgedacht en uitgevoerd; afschuwelijk!

We hebben het cafeetje van gisteren weer opgezocht en met zijn drieen gezellig wat gedronken. Straks nog even lekker samen wat eten en dan weer op tijd onder de wol omdat we morgen al vroeg de teamleden van Lianne gaan verwelkomen op het vliegveld. Houdoe!

• 01 December 2011 - 19:27

Wendy:

Succes Lianne en Taco, en veel plezier!
    Mooie stad lijkt mij!

• 02 December 2011 - 09:59

Marga En Leo:

Leuk verslag, Lianne nog heel veel succes toegewenst van Esther, gi jouw Almere filmpje nog even met haar bekeken. Gr M&L

• 02 December 2011 - 21:39

René En Martine:

Heel veel succes Lianne!!!!!!!!!!
    Een hartelijke groet van ons.