Cape Range National Park - Reisverslag uit Carnarvon, Australië van elly lansink - WaarBenJij.nu Cape Range National Park - Reisverslag uit Carnarvon, Australië van elly lansink - WaarBenJij.nu

Cape Range National Park

Door: familieLansink

Blijf op de hoogte en volg elly

09 Augustus 2010 | Australië, Carnarvon

De wekker ging om 12 uur ’s nachts en we maakten ons klaar om in de rij te gaan staan om het Cape Range National Park in te mogen. We hadden gedacht dat we een kwartiertje moesten rijden, het was ongeveer 8 km. We deden er echter wat langer over, de weg stond echt vól kangoeroes! Het leek wel alsof alle kangoeroes uit heel Australië zich verzameld hadden op de weg richting Cape Range National Park. Honderden zaten er, soms ook gewoon midden op straat. Toen we bij het Ranger station aankwamen konden we als 2e aansluiten in de rij en verder slapen. Bij het wakker worden zagen we dat er meer mensen hadden aangesloten in de rij, er stonden nu zo’n 8 auto’s achter ons. De Ranger kwam om 8 uur en er bleek genoeg plek te zijn voor iedereen. We mochten wel als 2e een kampeerplek kiezen, dus we waren niet voor niets zo vroeg opgestaan. Het was nog een klein half uurtje rijden naar Tulki Beach waar we een kampeerplek hadden.

Iedereen was moe, omdat we weinig slaap hadden gehad. We gingen dan ook lekker elk zijn eigen gang en het was ook een uur of 12 voor we besloten om naar Oyster Stacks te gaan. Oyster Stacks is een klein rotsstrandje waar je mooi moet kunnen snorkelen. We hebben hier de rest van de dag doorgebracht.

De dag er op zijn we naar Lakeside gegaan om lekker aan het strand te liggen en te snorkelen. We hebben ons hier goed vermaakt en het werd dus ook vrij laat voor we terug naar Tulki Beach gingen om te eten. Op de terugweg zagen we een stekelvarken (Echidna) de weg oversteken. Toen we stopten om te gaan kijken zat hij nog heel rustig uit te rusten van zijn sprint over de weg. Hij was op deze manier mooi te zien, er stopten meer mensen en we hoorden dat de kans heel klein is dat je zo’n beest ziet. Ze slapen meestal overdag, omdat het dan te warm is. Toen we op de camping waren en gegeten hadden besloten we op tijd te gaan slapen om de dag er na ’s ochtends te gaan wandelen als het nog niet zo warm is.

We stonden vrij vroeg op de derde dag, omdat we naar Yardie Creek gingen om te wandelen. Yardie Creek is een stroompje dat zich door een grote kloof een weg naar zee baant. De wandeling liep boven langs de kloof, soms iets te dicht langs de rand volgens mam en mij, maar het uitzicht was er wel prachtig. Onderweg hebben we ook nog een paar kangoeroes zien liggen en aan de overkant van de kloof zaten Rock Wallabies op de steile rotswand. Deze Rock Wallabies zijn vrij zeldzaam om te zien, dus hier hadden we mooi geluk mee. Na het wandelen zijn we naar Turquoise Bay gereden om te gaan snorkelen en relaxen op het strand.

De vierde dag waren onze voorraden al zo goed als opgeraakt, hoewel de camp host de dag ervoor nog brood en melk mee hadden gebracht voor ons toen ze naar Exmouth gingen. ’s Ochtends zijn we dus maar weer terug gereden naar Exmouth. Hier hebben we de was gedaan en boodschappen gehaald. Op de terugweg naar het National Park zijn we nog even gaan kijken bij de meest noordelijke tip van het schiereiland. Hier lag een schipwrak uit 1907 op het rif, zo’n 80 meter uit de kust. Er was hier verder weinig te zien tot ik aan de horizon een paar fonteinen van walvissen spotte. We hebben hier nog een half uur naar staan kijken. Je kon een heel grote groep walvissen langs zien zwemmen. Iets meer naar het zuiden was een surfstrand, hier wilde ik wel graag heen om te kijken of ik er surfles kon krijgen. Er was echter niet veel te beleven, op een paar surfers na. Hopelijk vinden we nog een andere plek waar ik kan leren surfen. Al gauw reden we weer terug naar de camping waar we nog lekker aan het strand in de zon hebben gezeten en gesnorkeld hebben. Rond half 6 komt iedereen van de camping waar we stonden bij elkaar bij de picknicktafels. Terwijl Robbert en Lianne hotdogs aan het maken waren gingen pap, mam en ik zijn er ook bij gaan zitten en het was echt gezellig! Pap heeft er een hele tijd met de mensen gepraat over de komende verkiezingen in Australië en andere politieke onderwerpen terwijl mam en ik met een stel uit Brisbane praatten over onze en hun vakantie. Het is leuk om dit soort contacten op te bouwen en te horen van mensen wat ze gezien hebben en wat ze mooi vonden.
Rondom de camping lopen tegen de avond heel veel kangoeroes rond. Soms zien we er een aantal vechten.

Op onze laatste dag in het park zijn we ’s ochtends naar Mandu Mandu Creek gereden. Hier loopt net als bij Yardie Creek een stroompje door een kloof naar zee, alleen was hier het stroompje uitgedroogd. Het bleek wel weer een fantastische kloof met goed zicht op de aardlagen zelf, het rif en de omgeving. Zeer de moeite waard weer!