Foto's - Reisverslag uit Moskou, Rusland van elly lansink - WaarBenJij.nu Foto's - Reisverslag uit Moskou, Rusland van elly lansink - WaarBenJij.nu

Foto's

Door: familieLansink

Blijf op de hoogte en volg elly

28 Oktober 2010 | Rusland, Moskou

Mensen die meer foto's willen zien? kijk op: http://www.facebook.com/album.php?aid=20324&id=100001442242520&l=61fc942e80

Donderdag 28 oktober
Vanmorgen begonnen om de registratie voor elkaar te maken. Binnen 72 uur moet je in Rusland geregistreerd zijn bij de vreemdelingenpolitie. Daarna zijn we op pad gegaan richting het Rode Plein en het Kremlin, nu bij daglicht. Het is half bewolkt en als de zon schijnt is het een stuk warmer.
De Basilius Kathedraal aan het verre eind van het Rode Plein komt heel mooi naar voren door de zon die de bollen bovenop de verschillende kerktorens mooi belicht. Als we naar binnen gaan zien we dat de kerk, die in opdracht van Iwan de Verschrikkelijke gebouwd is, eigenlijk bestaat uit 9 heel kleine kerken met elk hun eigen binnenafwerking.
Daarna lopen we aan de achterkant het Rode Plein af naar beneden, naar de Mockba (Moskva) rivier die de stad zijn naam geeft. Vanaf de brug hebben we een mooi gezicht aan de ene kant op het geheel ommuurde Kremlin en recht achter de bocht de Verlosserkerk met een enorme goudkleurige koepel, aan de andere kant in de verte op de universiteit van Moskou, een enorm gebouw dat wel iets weg heeft van een suikertaart. We willen eigenlijk wel graag het Kremlin in, maar het is vandaag gesloten voor publiek. Dit staat dus voor morgen op het programma. We lopen langs de Moskva en om de muur van het Kremlin.
Onderweg valt ons onder andere op dat het verkeer in Moskou op zich geordend verloopt, maar erg druk en chaotisch is doordat auto’s rechts en links inhalen op de 10-baans wegen (die steek je dus ook niet zomaar over, daar zijn tunnels en soms stoplichten voor) en soms ook lang stilstaan. Hier en daar is tegen de wegas een dubbele streep aangebracht. Waar die ophoudt, maakt het verkeer dat tegen de wegas rijdt op die plek massaal linksomkeert, midden op straat dus. Voor ons nog steeds om onduidelijke redenen.
Verder hebben we al een paar keer gezien dat argeloze automobilisten vanuit een achter hen rijdende politieauto door de luidspreker toegeschreeuwd worden te stoppen, wat ze dan ook onmiddellijk doen.
Het is heel leuk allemaal verschillende mensen te zien, van typisch Russisch uitziende personen tot kort gerokte, hoog gehakte dames. De jongens vinden het geweldig alle bijzondere auto’s te zien. Van de meest dure Amerikaanse auto’s en limo’s tot de oudste en krakkemikkigste Lada’s (waar je er nog maar heel weinig van ziet). Het is ongelooflijk hoe snel het land zich aangepast heeft aan de Westerse maatstaven.
We hebben de oude wijk Arbat bezocht en wat souvenirs gekocht waaronder natuurlijk ook wat Matreshka poppen (houten poppen die in elkaar passen). We zijn met de metro terug gegaan en hebben nog enkele prachtige metrostations bekeken. Onze voeten begonnen het te begeven en we waren allemaal best wel moe.
Ook de Moskovieten die we tot nu toe hebben ontmoet zijn alleraardigst en behulpzaam. De werknemer in de supermarkt die ons het restaurant gisteren had aanbevolen groette later allervriendelijkst met “auf Wiedersehen”. Lianne had een aantal knopen van haar jas maar we konden nergens naald en draad kopen. Henk vroeg bij een standje in een winkelcentrum naar naald en draad of en veiligheidsspeld maar dat hadden ze niet. De vrouw vroeg gelijk bij een nabijgelegen winkel of ze daar nog iets hadden. We kregen zo naald en een klosje garen mee nadat we beloofd hadden dit morgen terug te brengen. Super toch?
Ons eigen maaltje gekookt. Robbert en Rogier zijn vanavond nog weer op pad. Rogier had een afspraak via zijn (Europese)studentenvereniging met een Russische student in Papa’s place. Robbert is met hem meegegaan. Ben benieuw hoe dat gaat?

• 28 Oktober 2010 - 20:56

Hallo luitjes,
    wat klinkt het allemaal weer bijzonder wat jullie beleven en beschrijven. Maar dat vele wandelen is niet echt goed voor Lianne haar voetjes hoor. Straks kan ze haar dansschoentjes niet aan en dan hebben jullie toch echt een probleem. Geniet er van en we kijken uit naar de rest van de verhalen.
    Harry en Marion

• 29 Oktober 2010 - 16:10

Marja:

hoi allen,

leuk jullie verhalen te lezen. Weer een hele belevenis daar, een heel andere wereld!
    Lianne, heel veel succes en groetjes van ons

• 29 Oktober 2010 - 18:29

Leo Pronk:

Rogier, bedankt voor de fotoreportage, leuk herken toch nog een aantal gebouwen. Geniet ervan. Hoe was het studie kontakt van Robert. Lianne voor zaterdagavond heel veel plezier met elkaar en vooral heel veel succes gewenst.Groeten marga en Leo

• 30 Oktober 2010 - 14:59

Marion:

Wow, van harte gefeliciteerd Lianne, wat een succes. Wanneer moeten jullie weer? Zal voor je duimen. Liefs Harry en Marion

• 30 Oktober 2010 - 14:59