Henk’s verjaardag - Reisverslag uit Exmouth, Australië van elly lansink - WaarBenJij.nu Henk’s verjaardag - Reisverslag uit Exmouth, Australië van elly lansink - WaarBenJij.nu

Henk’s verjaardag

Door: familieLansink

Blijf op de hoogte en volg elly

02 Augustus 2010 | Australië, Exmouth

We rijden een flink aantal kilometers en we vinden een mooie rest area net buiten het Karijini National Park. Een prachtige plek om te overnachten, ver van de straat midden in de natuur met op afstand wel meerdere kampeerders, dus we zijn niet alleen. Het kampvuur met gevonden hout geeft veel warmte. Dat komt goed uit, want het is hier veel kouder dan in het noorden (18 – 20°C ipv 30°C). Rogier pakt zijn gitaar en de rest leest. Onvoorstelbaar deze weken zonder computergames, tv, internet, etc. Iedereen vindt gemakkelijk een ander tijdverdrijf en de kids trekken leuk met elkaar op.

Het begint ineens een beetje te druppelen. De stoelen gaan naar binnen, maar het blijft bij een paar druppels, dit was onze eerste bewolking en regen sinds we in Australië zijn. Het was tot nu toe elke morgen opstaan en de zon scheen volop!
Na deze paar druppels hebben we de stoelen weer om het kampvuur gezet en Rogier geeft aan hamburgers te gaan bakken op het fornuis in de camper met de muziek voluit. Rond ons de ‘bergen’ van het Karijini National Park. Ze lichten door de ondergaande zon nog even op, wat een uitzicht! Emotioneel wordt het Elly soms even teveel na wat we afgelopen jaar hebben meegemaakt, maar daardoor genieten we dubbel. Henk komt nu ook eindelijk wat tot rust. Tot de vakantie was hij vooral bezig geweest met de urenformatie (voor school), maar nu is hij druk met alle rotsformaties die te zien zijn.
Vanmiddag hebben we in Port Hedland inkopen gedaan om weer een paar dagen in een Nationaal Park door te kunnen brengen. Elly heeft ook een hoed gekocht, lekker stoer en ook belangrijk tegen de felle zon hier. Elly’s haar groeit weer behoorlijk en soms ontstaat er een ‘hanenkam’ op haar hoofd. Met iets gel blijft hij ook nog mooi recht op staan! De rest vindt het allemaal mooi staan dus wat wil je nog meer?

De volgende dag is Henk’s 51e verjaardag! Hoera! We beginnen de dag met taart en cadeautjes. Hij is er heel blij mee en kan er ook om lachen. De bier- ’warm’ -houder en een pet met het opschrift ‘Kununurra’ die we daar al gekocht hebben. We vonden dit wel toepasselijk aangezien hij nog wel eens moeite had het uit te spreken. Wie niet?.. Een beetje plagen moet kunnen toch? Ook de kaarsjes voor op de taart hadden we al, een 5 en een 1 voor Henk en omgekeerd voor Lianne straks.

Na het ontbijt rijden we Karijini National Park in naar Dales Gorge. Een wandeling vanaf de bushcamping brengt ons naar Fortescue Falls, je loopt gewoon over de knalrode grond met hier een daar wat begroeiing en ineens is er een heel diepe kloof waardoor het water stroomt. Een waterval klatert trapsgewijs over de rotsen. Je kunt afdalen tot het water en ook hier kun je veilig zwemmen. Bovenaan de waterval lopen we door naar Fern Pool die omgeven is door varens, de naam zegt het al. Later volgen we de waterstroom 2 km verder door de kloof tot aan Circular Pool.

Het pad door de Gorge is stijgen en dalen over rotsen, paadjes, en via stenen af en toe de oversteek over het water maken. Lekker avontuurlijk, vinden we.
Onderweg zien we een aantal flying foxes in de boom hangen. Gelukkig hebben we de wandeling niet andersom gedaan, want uit de steile kloof klimmen via een steil pad gaat een stuk makkelijker dan afdalen als je hoogtevrees hebt. Bij het uitkijkpunt over de kloof en Circular Pool durven Elly en Rogier niet tot het hekwerk te gaan. Rogier gaat er maar bij zitten om het uitzicht op hem in te laten werken. We hebben de hele dag in korte broek en shirt gewandeld, maar als de zon onder is en het eten op is, koelt het snel af en wordt het te koud om buiten te zitten. In dit park mag je geen kampvuur stoken in verband met bosbrandgevaar. Dus gaan we maar op tijd naar bed. Het wordt inderdaad een koude nacht (8°C) en voor het eerst kruipt iedereen ‘in’ zijn slaapzak. Tot nu toe lagen we elke nacht onder een laken of een losse tip van de slaapzak.

De volgende morgen schijnt de zon weer volop en kunnen we weer lekker buiten ontbijten, hoewel we nog wel een trui of vest aan moeten, anders is het te koud. We besluiten door te rijden naar Tom Price, Australia’s Top Town (de hoogst gelegen stad van Australië) en bekend om zijn ijzermijn. De aarde is rood van alle roest. Je ziet onderweg allerlei kleurschakeringen van roze – zalmroze – oranje – rood tot donkerrood. Heel bijzonder, met daarbij het kopergroen en goudgeel van de bosjes spinifex (sprieterige scherpe grassoort) die hier volop groeit.
In Tom Price tanken we weer bij en doen wat boodschappen, verder is hier weinig te doen. We rijden door tot Beasley River rest area. Een rest area aan de rand van een droge rivierbedding, waardoor in het natte seizoen het water kolkt. Je kunt in de bomen aan de zijkant zien hoe hoog het water kan komen, er hangen allemaal takken en gras in. Van enkele grote bomen in de rivier zijn de wortels tot wel een meter schoongespoeld en nu dus boven de grond. Er komen dan ook regelmatig cyclonen voor. Alles en iedereen wordt er dan een paar dagen van te voren voor gewaarschuwd door radio, tv en politie. We hadden ons al afgevraagd of er in Tom Price zoveel criminaliteit was, omdat alle ramen en deuren voorzien waren van traliewerk. Dit blijkt echter tegen de cyclonen te zijn, zo horen we van mede-kampeerders.

Vandaag reden we door richting Exmouth. Elly heeft zich ook voor het eerst achter het stuur van de camper gewaagd. Onderweg zien we een tiental doodgereden kangoeroes en koeien. Van verre zie je al roofvogels cirkelen en op straat zitten, dan weet je al dat er een dood dier ligt. Soms ligt er alleen nog een aantal botten, dit is geen prettig gezicht. Het vee loopt hier gewoon los in oneindige gebieden. Er is ook nauwelijks verkeer, in een uur rijden zagen we 5 tegenliggers en iedereen die je tegen komt zwaait ook vriendelijk. De wegen zijn hier eindeloos!

• 02 Augustus 2010 - 19:29

Jan Paul:

Beste Henk,

Hoewel een beetje laat, toch nog van harte gefeliciteerd met je 51e verjaardag !
    Jullie verhalen zijn prachtig. Geniet en besef dat het leven (veel) meer is dan werken alleen.

• 03 Augustus 2010 - 11:10

Brigitte Zandhuis:

Hallo familie Lansink,

Henk van harte proficiat met je verjaardag!

Ik vind het erg leuk jullie reisverhalen te lezen terwijl wij aan de andere kant van Australië zitten.Komen jullie nog even koffie drinken bij ons? Hadden we toch afgesproken, of niet?(geintje). De afstanden hier zijn erg groot, iets wat je je in Nederland bijna helemaal niet realiseert.
    We maken na onze vakantie wel een afspraak om onze belevenissen uit te wisselen. Nog heel veel plezier gewenst!

• 03 Augustus 2010 - 14:07

Barbara De Groot Van:

Hallo familie Lansink,

Henk van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wie in de familie is het suptertalent schrijver. Wat geweldig leuk om de verslagen te lezen, lekker makkelijk en ik krijg een mooie indruk van het land en jullie belevenissen. Met de aanvullende foto's wordt ik helemaal enthousiast. Toch ook maar een keer naar Australië. Achter mijn zakelijk bureautje droom ik al weg. Geniet er samen nog lekker van en besef dat je aan de andere kant van de wereld een geweldige tijd samen doorbrengt.
    Elly met jou gaat het volgens de verslagen ook naar omstandigheden goed. Geweldig meid, ga zo door. Nog veel plezier!

• 08 Augustus 2010 - 10:57

Harry:

Lianne, van harte gefeliciteerd met je 15e verjaardag en maak er een mooie dag van.

• 08 Augustus 2010 - 11:10

Marja:

wat leuk om jullie reisverslagen te lezen en wat een prachtige foto's. Geniet er nog van.

groetjes Marja

• 08 Augustus 2010 - 12:34

Marion:

Lieve Lianne,
    Van harte gefeliciteerd met je 15e verjaardag. Zoals meestal ben je weer niet thuis. Ik zag dat Harry het nodig vond om alleen zijn naam eronder te zetten maar daar doe ik dus niet aan mee. Heel veel plezier allemaal en geniet van de laatste weken.