Drakenbergen naar de Eastern Cape - Reisverslag uit Oost-Londen, Zuid-Afrika van elly lansink - WaarBenJij.nu Drakenbergen naar de Eastern Cape - Reisverslag uit Oost-Londen, Zuid-Afrika van elly lansink - WaarBenJij.nu

Drakenbergen naar de Eastern Cape

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg elly

23 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Oost-Londen

Vrijdag 16 augustus 2013

We hebben een camping gevonden in het noorden van de Drakensbergen in Royal Natal. Het is een soort resort met alles erop en eraan. Vandaag maken we een mooie hike naar Policeman's helmet. Voor het eerst kunnen we weer een normale hike doen. Dat was in Botswana niet mogelijk. Daar mocht je nergens de auto uit behalve overdag op de campsite. Daarbuiten moest je te allen tijde in de auto of tent blijven vanwege de wilde dieren.
Heerlijk pizza gegeten bij Tower of Pizza en voor het eerst sinds langere tijd weer even allemaal op de Wifi onze mails checken.
's Avonds even heerlijk ronddobberen in het overdekte zwembad op de camping in heerlijk warm water. Daarna de pyama aan en het thermo-ondergoed want het kan hier koud worden 's nachts (-1 tot 2 graden). Het wordt echter helemaal niet koud maar het gaat wel heel hard waaien en ik word 's nacht regelmatig wakker van de klapperende tent en pel een voor een mijn veel te warme nachtkleding af;)

Zaterdag 17 augustus 2013
We zijn doorgereden naar het Centrale deel van de Drakensbergen en kamperen bij Monks' Cowl, een camping in het Nat.Park met prachtig uitzicht op de bergtoppen. De kids hebben vandaag geen zin in een hike en blijven op de camping om eens te kunnen computeren en een film te kijken. Henk en ik maken een hike van bijna 3 uur naar Nandi Falls. Omdat het momenteel het droge seizoen is stroomt er niet veel water door de riviertjes en watervallen maar het is en blijft een mooi gezicht. De hike gaat afwisselend langs de berg, door en langs een kloof, en door delen bos tot aan de waterval waar het heel mooi groen is door alle varens en mossen die er groeien.
Voor het eerst sinds weken zijn er vandaag wat wolkjes aan de hemel.
De camping is super. Gelegen tegen de hogere pieken op een hoogte van ruim 1400 m. De zon gaat onder en de paar wolkjes die er zijn kleuren vurig rood en steken af tegen de scherpe silhouetten van de hoogste bergtoppen. Het is hier stil!! Op een paar krekels na dan. Van de 20 sites zijn er slechts 3 bezet!

Zondag 18 augustus 2013
Vandaag zijn we doorgereden naar de Sani pass (2873 m). Dat is de enige overgang over de Drakensbergen naar Lesotho. Een rit over een rocky gravel weggetje, langs steile berghellingen en met de nodige haarspeldbochten. Op het hoogste gedeelte zag je ook bevroren watervallen langs de weg en op schaduwplekken lag sneeuw. Het uitzicht was prachtig maar ik stierf duizend doden met mijn hoogtevrees en heb onderweg alleen maar naar de berghellingen gekeken en niet naar beneden. Iedereen vond het prachtig maar ik vond het verschrikkelijk en eenmaal boven werd het mij allemaal teveel; we moesten dezelfde weg ook nog weer terug:( We waren van plan om in Lesotho te overnachten op de camping net na de pas maar het waaide er heel erg hard en het was ijzig koud. Men verwachte een nachttemperatuur van -8 graden dus besloten we om maar weer naar Zuid Afrika af te dalen. We hebben ons even opgewarmd in "the highest pub in Africa" voordat we aan de afdaling begonnen. Het leek op een echte ski-hut!
We vonden een camping in Underberg bij een boer. Het was al bijna donker toen we er aan kwamen. De eigenaar was aardig onder invloed en we konden er geen normaal gesprek mee voeren. Het was zondagavond en blijkbaar had hij al aardig wat op maar er was plek voor ons. We hebben een groot kampvuur gemaakt en lekker wat spare-ribs op de braai gegooid. Het koelde behoorlijk af dus we hebben ons thermo-ondergoed en pyama aangetrokken.

Maandag 19 augustus 2013
Nou, dit was de koudste nacht tot nu toe. De condens zat bevroren aan de binnenkant van de tent en ook de buitenkant en het gras waar we op stonden was witgevroren. Het uitzicht op de Drakensbergen was wederom schitterend; er hing een lage mist voor en de zon scheen er mysterieus doorheen.
Van een paar Zuid Afrikaanse broers die we gesproken hadden in Linyanti hadden we gehoord dat er een Nature Reserve was aan de kust waar een waterval in zee uitkwam bij Mkhambathi. Als we in de gelegenheid waren moesten we daar langs gaan. Het sprak ons erg aan dus zijn we die kant maar eens opgegaan. De rit voerde ons door Kwazulu Natal. De omgeving waar we door kwamen bleef mooi glooien. Onderweg kwamen door en langs dorpjes met allerlei gekleurde huisjes en hutjes met een rieten dak (rondavels). Het was net of er een palet verf over de heuvels gegooid was. Wat een mooi gezicht! Allerlei kleuren groen, blauw, rose, geel, terracotta en veel turkoois (die kleur was zeker in de aanbieding;) Ook kwamen we een paar keer langs een rose kerk waarna de nodige reacties kwamen van de jongens over pedo-paters etc..
De koeien, paarden, ezels, geiten en schapen lopen overal gewoon los, dus ook langs en over de straat. Soms steekt er een kudde koeien over en moet je stoppen. Ze zijn zo gewend aan verkeer dat ze ook net naast de weg lopen te grazen of staan te slapen.
In het nature reserve waar we wilden overnachten blijkt geen camping te zijn. We zijn al 40 km over een heel slechte dirt road het park ingereden en hebben eigenlijk ook geen zin om weer terug te gaan. Er waren wel rondavels maar daar konden maar 2 personen in slapen. Toen bedacht de vrouw van de receptie dat er ook nog een cottage was. Daar waren 3 bedden maar geen water. Er was wel ruimte voor 6 personen dus dat kon wel geregeld worden. Voor een zacht prijsje konden we daar overnachten. Super! Toen we aankwamen bij de cottage bleek het een ruim huis te zijn met een veranda en uitzicht op zee. Het was wel wat oud met hoge plafonds, houten vloer maar het was schoon en het zag er erg leuk uit; het had wel "wat" . Er was nog een werkster(Constanze) aan het schoonmaken en zij gaf ons de sleutel. Het water en de overige bedden zou later nog geregeld worden. We hadden ons al geïnstalleerd en waren aan het eten koken toen er een pick-up truck stopte met een hele groep mensen en de ontbrekende bedden en jerrycans met water. In no-time was alles opgezet, opgemaakt en keurig op de plek!
Ik kon er maar moeilijk aan wennen om weer eens in een "normaal" bed te slapen; in de tent op de jeep had ik al helemaal mijn eigen nestje en daar kan ik prima slapen. Ik heb dus wel eerst wat liggen draaien;)

Dinsdag 20 augustus 2013
's Ochtends lekker ontbeten onder de veranda. De kids hadden alle 4 bedden in een kamer gezet en lagen nog een film te kijken of te lezen. Henk en ik hadden al even een wandelingetje gemaakt naar het strand; een afdaling van zo'n 15 minuten. Toen we terug kwamen waren de kids ook klaar en hebben we de auto's gepakt om naar de waterval te rijden. Het was nog ruim 10 km over hobbelige zandwegen. De waterval was niet zo hoog maar des te spectaculairder wat betreft de hele omgeving. Je kon mooi over de rotsen klimmen naar beneden waar de waterval in de oceaan stort. Je kon aan de uitgesleten rotsen zien dat dat in de natte periode niet mogelijk was! Later die dag hebben we het strand weer opgezocht en hebben we heerlijk gestoeid in de golven, heerlijk!

Woensdag 21 augustus 2013
De kids voeren een heus kussengevecht en ook ik ontkwam er niet aan;)
Toch nog redelijk op tijd de boel ingepakt en op weg naar Qunu, de geboorteplaats van Nelson Mandela. We kwamen tegen 3 uur aan en hebben een tijdje in het museum rondgekeken dat om 4 uur sloot. In het museum leerden we veel over Nelson Mandela en zijn voorgangers van het ANC. Oorspronkelijk was het onze bedoeling om door te rijden naar een volgende camping maar die bleek nog minstens 2 uur rijden verderop te liggen en het woei behoorlijk. Bij het museum was ook een backpackersaccommodation. We hebben navraag gedaan bij het museum en we mochten wel op de parkeerplaats kamperen, aan de overkant van het museum (binnen het 24-uur bewaakte terrein van het museum) of gebruik maken van de backpackersruimte. Vanwege de enorme wind hebben we maar gekozen voor de backpackersruimte. Ook heel speciaal om daar te verblijven. We hadden alle ruimten ter beschikking ook om te koken, incl. de diningroom die normaal voor congressen bestemd is.

Donderdag 22 augustus 2013
We trekken door naar de kust om daar weer een camping te zoeken aan de kust. We rijden door een prachtig glooiend landschap met vele dorpjes met gekleurde huisjes. Ook de vrouwen in de dorpen zijn vaak kleurig gekleed met bonte rokken, jurken en hoofdtooien. Prachtig om te zien. De schoolkinderen hebben allemaal een schooluniform aan. Ook zie je veel vrouwen lopen met bundels brandhout, dozen boodschappen, emmers water etc. op hun hoofd. In de winkels zie je hele gangpaden vol met rijst en meel. Zakken tot 40 kg!
Het wordt ons aangeraden om maar geen boodschappen te doen in Mthatha. Het zou een onveilige stad zijn en we moeten de ramen en deuren van de auto op slot doen en nergens voor stoppen. Het blijkt inderdaad een bruisende stad te zijn;) chaotisch verkeer, heel veel volk op straat en heel veel herrie. We zijn blij dat we er zonder kleerscheuren doorheen komen. Weer een heel nieuwe ervaring.
We vinden een camping bij Chitsna aan de kust. De eigenaar laat ons niet alleen zijn camping maar ook zijn oldtimers, tractoren en zijn huis op het mooiste plekje van Zuid Afrika zien. Wat een uitzicht over de oceaan, wauw!
Van daaruit zien we dicht langs de kust een groep van wel 50 dolfijnen surfen door de golven.
Het is hier waanzinnig mooi! Mooi weer, mooi strand en hele mooie golven. Super!

• 23 Augustus 2013 - 21:12

Marja:

hoi Elly,
    wat beschrijf je het weer allemaal mooi. Geniet er nog van met zijn allen. Hier is het weer trouwens ook nog steeds goed en we hebben ondanks dat we gewoon werken in de weekends ook een beetje vakantiegevoel!
    Volgen de jongens fc.twente nog wel een beetje? Ze doen het heel goed hoor!

heel veel groetjes en tot gauw,
    Marja

• 25 Augustus 2013 - 02:32

Brigitte Zandhuis:

Wat een prachtige verhalen allemaal. Geen dag is hetzelfde bij jullie, zoveel belevenissen en indrukken. Geniet nog lekker van jullie vakantie en tot ziens/mails.

• 25 Augustus 2013 - 10:18

Nora:

ik ben jaloers, wat een mooie verhalen over jullie indrukken/belevenissen. Geniet er nog even heerlijk van...einde van vakantie komt immers in zicht!
    Maar op deze reis, kun je weer een tijdje teren toch??? Heel plezier met elkaar en groet.