Eastern Cape naar Victoria Bay - Reisverslag uit George, Zuid-Afrika van elly lansink - WaarBenJij.nu Eastern Cape naar Victoria Bay - Reisverslag uit George, Zuid-Afrika van elly lansink - WaarBenJij.nu

Eastern Cape naar Victoria Bay

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg elly

31 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, George

Vrijdag 23 augustus 2013
We hebben gisteravond heerlijke pizza's gegeten bij "The Barefoot Café". We hebben besloten om nog een nacht op deze camping bij te boeken. Het is mooi weer en het strand en de golven zijn super. We bespreken onze plannen en route met Louis de campingeigenaar en hij geeft ons nog wat mooie tips voor de rest van onze route.

Zaterdag 24 augustus 2013
We vertrekken op tijd richting Addo Elefant Park. Het is een van de grootste wildlifeparken van South Africa en we gaan nu voor de leeuwen! Die hebben we in Namibie en Botswana nog niet gezien. We moeten de Big Five compleet hebben;)
We checken in en eten even een boterham. Daarna gaan we op weg om een eind rond te rijden door het park en hopelijk een leeuw te spotten. Het park is aardig begroeid met struiken tot zo'n 2 m hoog dus je kunt niet over vlaktes heen kijken of zo. Robbert rijdt voorop en wanneer hij een heuveltje over gaat trapt hij plots op de rem. Een eindje voor hem rechts van de weg ligt een leeuw! En wat we nog niet zagen was dat er links net naast zijn auto ook een leeuw ligt. Wauw ...super!!! Ze trekken zich weinig van ons aan en liggen lui te doezelen. We schieten de ene foto na de andere en Rogier legt alles vast met zijn go-pro camera. Heel bijzonder en zo dichtbij. Even later staan ze beiden op en lopen samen een heel eind langs het weggetje. We rijden heel rustig met ze mee. Wat zijn die dieren groot zeg! Heel rustig en majestueus lopen ze dan weer links en dan weer recht naast de auto. We observeren ze wel 3 kwartier op deze manier totdat ze besluiten om een paadje in te slaan en verdwijnen dan in de bosjes. We horen later van een Ranger dat het 2 broers waren op zoek naar hun eigen territorium. Verder spotten we nog een aantal zebra's, olifanten, kudu's en zwijntjes. De camping ligt in het park en vanaf de site kunnen we op een waterhole kijken. Er staan een aantal grote waterbuffels bij. Ook een prachtig gezicht. Het lijkt net of ze 2 staartjes hebben op hun kop met een mooie scheiding in het midden;) dat zijn de hoorns die vanuit het midden groeien. Wanneer het donker is horen we wat gestommel bij de waterhole dus even kijken met de lamp. We zien echter niks bijzonders totdat er uit de bosjes een porcupine tevoorschijn komt. Die hebben we nog niet eerder gezien. Behoorlijk groot en met reusachtige stekels. Hij is opgeschrikt en verdwijnt weer snel onder de struiken.

Zondag 25 augustus 2013
Vandaag rijden we verder naar Jeffrey's Bay. Het eerste deel van de rit gaat nog door Addo Elephant Park. We zien het nodige wildlife maar geen leeuwen meer.
Jeffrey's Bay is een mooie moderne bad/surf plaats. De camping wederom aan het strand. We maken een strandwandeling naar het main beach. Het waait behoorlijk en is krap 20 graden schat ik maar toch lokken de golven. Tja, we kunnen het nu eenmaal niet laten....Rogier en ik nemen een duik in de toch aardig frisse oceaan. Eenmaal gewend aan de watertemperatuur valt het eigenlijk wel mee. De golven zijn behoorlijk hoog! Het kan nog net voor mijn gevoel.

Maandag 26 augustus 2013
We zijn van plan vandaag Baviaanskloof in te rijden. Het is een bergachtig gebied dat heel ongerept is. Het is een Nationaal Park en ligt niet zo ver van de kust. Bij de ingang van het park halen we een park permit en oriënteren we ons op de gedetailleerde kaart van het park. De weg door het park is zo'n 80 km. We willen vandaag tot een camping rijden op 32 km. Het begin van de weg is prachtig, mooi langs een slingerend riviertje, soms er doorheen en later steeds steiler de berg op. Het is een rotsachtige gravel weg en slechts een auto breed. Op een gegeven moment heb ik het niet meer en besluit te gaan lopen (die stomme hoogtevrees). Misschien wordt het verderop minder steil dan stap ik wel weer in. De rest rijdt rustig en beheerst tegen de berg op. Wanneer ze weer een bocht nemen en ik denk dat dat het hoogste punt wel zal zijn stoppen ze. Overleggen hoe we verder gaan. Ik zie het helemaal niet meer zitten, de weg gaat nog verder omhoog en nog steiler dat ik al de bibbers krijg wanneer ik er alleen maar naar kijk! We besluiten om te keren en het strand weer op te zoeken, het is ongeveer 28 graden nu en er waait een warme wind in de bergen. Ik voel me een behoorlijk belemmerende factor.
Rogier stelt als eindpunt Oyster Bay in de Garmin en dat is ruim een uur rijden.
In Oyster Bay aangekomen blijkt het hele stadje uitgestorven te zijn. Het ligt heel mooi aan de oceaan maar is zo te zien alleen in de zomer bevolkt. De camping ziet er ook verlaten uit. Toch komt er iemand die het hek voor ons open doet. Hij gaat de eigenaar bellen om te vragen of we kunnen blijven overnachten. Er is geen stroom en geen warm water. Het duurt een tijd en we besluiten de tenten maar vast op te zetten en het strand te verkennen. Het is een schitterend mooi strand met hoge duinen. De patronen die zijn ontstaan door zandverstuivingen in de duinen zijn heel bijzonder.
We mogen blijven (hadden we zelf ook al besloten want het was al te laat om nog weer op zoek te gaan naar wat anders). We betalen een symbolisch bedrag van 100 Rand (7,30 euro:). Vooral de speeltuin is favoriet bij de kids, hoe groot ze ook zijn;) 's Avonds na het eten worden alle poses van de body balance uitgevoerd en andere spannende oefeningen. Het een nog mooier dan het andere en ook de speeltuin is in het donker nog aantrekkelijker.

Dinsdag 27 augustus 2013
's Morgens vroeg gaan Robbert, Henk en ik op tijd richting strand om te wandelen. Robbert vindt het prachtig om tegen de zandduinen op te rennen, pff dat valt niet mee in het mulle zand. Boven op het duin aangekomen kijken we over zee of we nog walvissen of dolfijnen kunnen spotten en inderdaad zwemt er een groep dolfijnen net achter de branding. Wat een geluk!
Een eindje verderop staat in een binnenwater een groep flamingo's.
Vandaag rijden we verder naar Tsitsikamma. Dit is ook een Nationaal Park aan de kust. Robbert is hier in de meivakantie ook geweest met Martijn en zij waren er erg van onder de indruk. De rest van onze route heeft Robbert dus al eerder gedaan.
Onderweg doet het landschap haast Hollands aan. Groene weiden met zwart bonte koeien! Maar tussen de koeien staan grote pollen met mooie Aronskelken en er lopen witte koereigers tussen de koeien, dat is het verschil:)
Het wordt richting Tsitsikamma steeds bergachtiger. De bergen zijn begroeid met vele gele bloemen, van verre lijkt er een gele waas over te liggen. Ook groeien hier vele soorten Aloë Vera (klein en groot tot bomen toe), bloeien er vele soorten heide (tot 1 m hoog), de mimosa en vele kleuren bougainvilles. Ook groeien er grote groepen schijfcactussen overal in het wild tussen de bossen en struiken. Het heet dus niet voor niets de Gardenroute!
De camping in Tsitsikamma ligt direct aan de oceaan. Geen strand dit keer maar onder aan de bergwand en met rotsen waar tegen de golven tekeer gaan op nog geen 5 m afstand van de auto's (en de tenten dus). Van hieruit maken we een mooie hike van zo'n 3 uur langs de kust tot een waterval. Het is een deel van het ottertrail (totaal 42 km en in meerdere dagen af te leggen). Het is een flinke klim- en klauterpartij over rotsen en langs de berghelling tot we aankomen bij een heel hoge waterval die op de rotsen stort, een meertje vormt en in zee stroomt. Van zee uit beuken de golven tegen de rotsen en spat het bruisende water meters hoog de lucht in. Je weet niet waar je moet kijken; naar de waterval of naar de golven?
Op de terugweg zien we onderweg een aantal felgekleurde Knysna loeries. Dat zijn vogels zo groot als een dikke papegaai en fel groen van kleur met wat blauw en aan de onderkant van de vleugels knalrood. Hij heeft een kuif op zijn kop en een witte lijn langs zijn ogen en langs de kuif. Heel bijzonder. Ook zagen we nog een walvis vrij dicht bij de kust. Terug op de camping kwamen er nog meer walvissen langs. Er lopen ook veel grappige klipdassies op de camping rond. Ze zien er uit als grote bruine cavia's en het lijkt door een zwarte lijn naast hun mond of ze een lach op hun snoet hebben.
's Avonds koken we op het kampvuur. Het is al donker en er zijn enorm hoge golven. Wat een donderend geweld. Ik vraag me af of dat wat wordt om bij die herrie te slapen maar de rest lijkt het juist prachtig. Gelukkig heb ik oordopjes bij me;) Henk is anders nooit zo dol op de zee maar hij kan maar niet stoppen met foto's maken van de beukende golven en het soms huizenhoog opspattende water.

Woensdag 28 augustus 2013
Iedereen heeft goed geslapen ondanks (of dankzij?) de herrie van de golven.
's Ochtends de tent los geritst en vanuit de tent naar de golven kijken en zien hoe ze uiteenspatten op de rotsen! Zoeken naar walvissen en dolfijnen. Wat wil je nog meer?
Tot nu toe is het nog steeds mooi weer geweest. Lekker elke dag de korte broek aan: alleen 's avonds en 's ochtends vroeg hijsen we ons in onze "campingsmoking".
Voordat we vertrekken uit dit prachtige park maken we nog een mooie wandeling langs de kust, de andere kant op dan de vorige dag, naar een suspension bridge. Deze overbrugt een grote kloof. Door de kloof stroomt een rivier de zee in. Gek hoor, maar over deze brug loop ik zo maar zonder hoogtevrees!
De volgende bestemming is Wilderness. Een camping in een bos- en bergachtige omgeving en aan een rivier. Prima maar het koelt aardig af en de weersvoorspellingen zijn niet zo best. 's Nachts begint het te regenen:( Tijdens het ontbijt is het weer even droog en we kunnen de tenten redelijk droog inklappen maar de voorgenomen wandeling besluiten we maar niet te doen want het ziet er donker en druilerig uit. Inderdaad regent het een half uur later weer. We kijken bij Victoria Bay voor een camping maar vragen ook maar even naar een backpackers onderkomen. De man die we vragen tipt ons over de bovenwoning van zijn kantoor; daar kan wel 10 man in. Het ziet er prima uit en na enig overleg besluiten we dat maar te doen. Er is een wasmachine en een tv, waarvan we dankbaar gebruik maken.